ااندبشه تو

عزت نفس

يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۲۵ ق.ظ
 

عرت نفس  شما چقدره؟

آیا شما عزت نفس بالایی دارید؟
عزت نفس چیست و چرا باید آن را در خود ایجاد و پرورش دهیم؟!
برای عزت نفس تعاریف زیادی شده ولی در یک تعریف واحد مستوان گفت عزت نفس همان احساس وتصوری است که فرد هرفرد نسبت به خود دارد و با توجّه به آن احساس ارزشمندی یا غیر ارزشمندی می‌کند.
 عزت نفس یعنی: احساس خوب نسبت به خود داشتن، پذیرفتن تمامیت خود وبا هود درصلح بودن و خود را ارزشمند دانستن؛ البته عزت نفس غرور و خود پسندی و خودبرتربینی نیست، غرور و خودپسندی یعنی من ارزشمندم و دیگران اینطور نیستند امّا عزت نفس یعنی من و شما هردو انسانیم و هردو قابل احترام هستیم با تمام نقاط قوت و ضعفمان؛ بک فدر مغرور پراز احساس حسادت و خود‌برتربینی است، اما یک شخص با عزت نفس بالا چیزی به اسم برتری نمی‌داند چرا که خود را با کسی مقایسه نمی‌کند.
چه کسانی عزت نفس پایینی دارند؟!
افرادی که زیاد حرف می‌زنند، دیگران را مسخره می‌کنند، در فکر راضی کردن همه هستند، از دیگران بت می‌سازند، از دنیا ساکی و طلبکارند، مدام غر می‌زنند، معمولاً در روابط عاطفی خود شکست می‌خورند، منفی نگرهستندو درمورد دیگران بدگویی می‌کنند، خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، زیادعذرخواهی می‌کنندویا زیاد گستاخ هستند.
برای اینکه عزت نفس را درخود ایجادو آن را پرورش دهیم لازم است موارد زیر را در نظر بگیریم.
1_خودپذیری و خودباوری بدون قید وشرط
2_آگاهانه زیستن
3_مسئوولیت پذیری
4_جرإت مندی
5_هدف مندبودن
6_یکپارچگی شخصیت
در ادامه مطالب مربوط به عزت نفس به بررسی موارد فوق خواهیم پرداخت.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۲۱
سمیه بختیار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی