ااندبشه تو

توسعه فردی، رهایی از افکار منفی

چهارشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۵۵ ب.ظ

رهایی از افکار منفی
افکار موجود در ذهن تا حد بسیار بالایی شخصیت و الگوی رفتاری انسان را شکل می‌دهد.عواملی چون وراثت، خانواده، دوستان و بسیاری از موارد دیگر در تعیین ذهن و شخصیت کلی ما تاثیرگذار هستند.

منفی نگری می‌تواند زمینه ساز بیماریهای روحی و روانی و حتی جسمی و همینطور عدم موفقیت فرد در زندگی شود.
تفکر بیش از حد و توجه زیاد به تفکرات منفی می تواند باعث ایجاد مشکلات زیر در فرد و زندگی او شود:
1-عدم وجود آرامش در زندگی 
2-گرایش فرد به انزوا و تنهایی و در نهایت افسردگی
3-بوجود آمدن حس ترس و نگرانی مزمن
4-عدم امگان رویارویی با وافعیت های زندگی 
5-کاهش اعتماد به نفس و احتمال شکست
و ده ها موارد دیگر
زمانیگه ذهن شما سرشار از  افکار منفی است دیگر جایی برای ورود تفکرات مثبت باقی نمی ماند، وظرف وجود شما تماماً با موارد بالا پر میشود و کم کم تمام وجودمان مسموم می شود و خلاصی از این افکار منفی برایمان دشوارتر می گردد.
چگونه از شر این افکار منفی خلاص شویم و ظرف ذهنمان را برای ورود افکار مثبت آماده سازیم؟
 1- با بالا بردن اعتماد به نفستان، بعضی ها حتی اتفاقهای مثبت زندگی خود را نیز منفی جلوه می دهند و با خود در ستیز هستندکه این بخاطر کمبود اعتماد و عرت نفس پایین آنهاست.بطور مثال زمانیگه یک نفر از آنها تعریف می کند فکر می کنند که او چاپلوسی میکند یا قصد فریب آنها را دارد یا اینکه قصدش اشاره غیر مستقیم به ضعف های آنهاست در صورتیکه این فرد چون احساس شایستگی در خود نمی بیند و خود را لایق تعریف و تمجید نمی بیند و خود را دوست داشتنی نمی داند اینطور فکر میکند.
2-زمانها و موقعیت هایی را که در آن بیشتر نسبت به خود و یا دیگران فکرهای منفی می کنید شناسایی نمایید.
شاید شما در تنهایی  بیشتر دچار منفی بافی میشوید یا زمانیکه دو نفر با هم پچ پچ می کنند احساس می کنید که حتما حرف شما را میزنند و در این باره منفی نگری می کنید بهتر است به طور آگاهانه این مو قعیت ها را شناسایی کرده و سعی نمایید که تا حد امکان در این شرایط نباشید یا اینکه یا د بگیریید که چگونه ار این وضعیت خود را زها کنید.
3-از افراد منفی نگر و منفی گو دوری کنید
افرادی که مدام در مورد خود و دیگران منفی گویی می کنند به مرور زمان به طور ناخودآگاه شما را تحت تاثیر خود قرار می دهند پس بهتر است آنها را از دایره دوستی خود کنار بگذارید
4-وضعیت خود را  تغییر دهید
زمانیکه افکار منفی به ذهن شما هجوم می آورند نا امیدی به شما چیره می شود بهتر است در این زمان در هر وضعیتی که قرار دارید تغییر موضع دهید مثلا اگر نشسته اید، باستید و یا بالعکس .
5-خود را سرگرم کنید
می توانید خود را با کارکردن و یا فعالیت بدنی، یا انجام کاری که دوست دارید و از آن  لذت میبریدسرگرم کنید درباره  خود پیشداوری نکنیدو سعی  کنید در محیط و جمع سالم قرار بگیرید تا بودن در کنار آنها حال شما  را خوب کند.
6- بنویسید 
زمانی که دچار منفی گویی می شوید بهتر است هر آنچه که به ذهنتان می‌آید را  بنویسید وبا نوشتن هم تخلیه روانی می شوید هم آرامش می یابید چه بسا که راه حلی هم برای مشکلتان پیدا کردید!
7-مدیتیشن انجام دهید
مراقبه و مدیتیشن و همین طور حرکات یوگا می تواند به شما در رسدن به آرامش درونی کمک کند تا هر چه سریعتر ذهن خود را آرام کنید.
8-نفس عمیق بگشید
تنفس عمیق کمک می کند ذهن به حالت آرام برسر چون با تنفس عمیق اکسیژن کافی به مغز می رسد، برای این کار می توانید به روش زیر اقدام کنید:شانه های خود را آرام و شل کنید، عضلات فک و زبان خود را نیز شل کنیدحالا عمل دم را انجام دهید و تا عدد 4 بشمریدوبعد از آن بازدم را با شمردن 6 شماره انجام دهید در واقع با 4 شماره دم 4 شماره مکث و 6 شماره بازدم، می توانید این کار را تا 5 بار انجام دهید و در طی روز به مراتب  انجام دهید.
9-خواب کافی داشته باشید
داشتن خواب کافی می تواند به آرامش ذهنی شما کمک کند.چون با داشتن خواب کافی هورمونهای آرامش ترشح شده و ذهن شما را در حالت ریلکس نگه می دارند.
10-زیادفکر نکنید
مغز ما برای فکر کردن بیش از حد برنامه ریزی شده چون خاطرات و افکار ما با هم در ارتباط هستندمثلا زمانی که در یک موضوع دچار استرس می شوید تمام افکار منفی که با آن موضوع در ازتباط و یا حتی غیر مرتبط  لا آن هست نیز به ذهن شما سرازیر می شود وشما به طور ناخودآگاه  از نر ذهنی درگیر مسائل مختلف می شوید که خودتان اصلا نمی خواستید به آنها فکر کنید و مدت زمان زیادی انرژی فکری خود را صرف این موارد ناخواسته می کنید که کم کم حال روحی شما را خراب می‌کنند و شما دچار نا امیدی و افسردگی می شوید پس سعی کنید در این جور مواقع هشیار باشید و آگاهانه با موضوع روبه رو شویدو به جای 
واگویه های ذهنی راه حلی برای آن بیابید.
11-تسلیم کائنات شوید
تسلیم شدن به معنای واگذاری و تلاش نگردن نیست.بلکه به این معناست که به جای مقاومت در مقابل موضوع  پیش آمده با آن هماهنگ شده و همرا ه آن پیش بروید، دست از کنترل برداریدو بپذیرید که هر چیزی در زمان و مکان و شراییط مناسب خود به بهترین شکل و برای خیر شما از طرف خداوند پیش می آید و هیچگاه شر و بدی از سوی خدا به هیچ موجودی و همین طور شما نمی رسد.
در نهایت به زندگی امیدوار باشیدچرا  که امید به زندگی یکی از اصول مهم برای موفقیت در زندگی است، امیدوار بودن این احساس را در انسان به وجود می آورد که با تلاش می تواند به خواسته هایش دست پیدا کند.همچنین می تواند انگیزه انسان را برای دست یابی به اهدافش تقویت نماید، امید داشتن در زندگی علاوه بر سلامت روانی به سلامت جسمی افراد نیز کمک می کند.
وا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی