ااندبشه تو

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

توسعه فردی چیست؟

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۰۲:۰۲ ب.ظ

اتوسعه فردی چیست؟!

چرا برای رشد و پیشرفت انسان اهمیت دارد؟

انسان در ذات خود تمایل به رشد داردو دوست دارد زندگی خودش را بهبود و ارتقا دهد،ثروت بیشتری کسب کند،تناسب اندام و سلامتی بهتری داشته باشد، روابط فردی و اجتماعی بهترو مؤثرتری را با دیگران تجربه کند، اما موضوع  این است که به طور دقیق نمی‌داند چگونه باید این کار‌ها را انجام دهد.

توسعه فردی  راهی است برای رسیدن به تمام این خواسته‌ها، توسعه فردی چیزی  نیست که دوره خاصی از زندگی را  شامل شود بلکه مهارتی است که در سراسر زندگی افراد کاربرد دارد و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک  می‌کند.

توسعه فردی  شامل قسمت‌های زیادی می‌شود از جماه، شناخت خود، بهبود مهارت‌ها و یادگیری مهارت‌های جدید، شناخت استعدادها ونقاط قوت پیشرفت در زمینه شغلی، شناخت توانایی‌های بالقوه وبهبود یک زندگی و بالابردن کیفیت آن، مدیریت زمان، ارتقای سلامتی، بالابردن وضعیت مالی، رسیدن به  خواسته‌های قلبی و بهبود روابط اجتماعی و بالابردن  هوش هیجانی و توسعه هویت معنوی.

در واقع تمام موارد بالا چرخه زندگی  فرد را تشکیل می‌دهد که در صورتیکه هر قسمت دچار کمبود  باشد چرخش این  چرخ را نیز دچار مشکل  می‌کند و در روحیه فرد نیز تاثیر  بسزایی  می‌گذارد و او را دچار یآس و نا امیدی و افسردگی می‌کند.

در زیر به بررسی  مواردی  از چرخه زندگی  می‌پردازیم:

شناخت خود، اولین مرحله برای توسعه فردی شناخت و آگاهی فرد از خود است در واقع شناخت افکار و احساسات و درونیات  که نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت  او دارد و شاید خود فرد آنها  را تحت تأثیر  خانواده، دوستان و اجتماع آموخته باشد. شناخت این مسائل وبررسی و اصلاح آنها می‌تواند کمک شایانی به بهبود تمام‌  جنبه های زندگی فرد نماید.

 

درک خود و شناخت محدودیت های خود امری است که باعث خواهد شد بتوانید در زندگی  بهتر عمل  کنید، در واقع می‌توان گفت که شناخت خود تلاشی آگاهانه  است که فرد با درک بهتر خود می‌تواند نسبت به اهداف  زندگی خود نیز  شناخت پیدا کند.

برای شناخت خود  بهتر است  به خودتان به عنوان‌  یک  کتاب  باز نگاه کنید و در خلق و خوی و شخصیت خود صادقانه  کنکاش نمایید. از خود سوالهای زیر را پرسیده و به دنبال جواب برای آنها باشید و در آخر ببینید در این زمینه بخ خودتان چه نمره‌ای می‌دهید.

۱_ رویاهای من چه هستند و چه تآثیری در زندگی من دارند و همینطور چه تآثیری  در آینده  خواهند داشت؟ 

۲_ زندگی ایده آل از نظر من چگونه زندگی است؟ آیا من آن را دارم ؟ برای رسیدن به آن لازم است  چه  کارهایی  انجام دهم؟

۳_ آستانه  تحمل‌  من چقدر هست؟ در شکست ها و مشکلات زندگی چگونه عمل می‌کنم؟

۴_ ویژگیهای ظاهری و رفتاری خود را بررسی نمایید . برای درک بهتر می‌توانید با خود خلوت کنید و از خو بپرسید که چه کسی هستید نه اینکه چه کسی میخواهید  باشید. اهداف خود را بشناسید و سعی کنید چیزی که در حال حاضر  هستید را با تمام  کمی‌ها وکاستی‌ها قبول کنید و برای رفع نقاط  ضعف خود اقدام کید.

با محدودیت‌های خود آشنا شوید و کارهایی را که خوب انجام می‌دهید را به عنوان  نقاط قوت  خود قبول  کنید.

رویاهایتان را باور کنید و برای دست یافتن  به آنها برنامه‌ریزی نمایید.

روابط خود را بازبینی کنید، جنبه‌های بزرگی  از شناخت خود  را  می‌توان در  روابط  با دیگران  یافت در واقع با  آنهایی در ارتباط  هستیم  که شبیه خودمان هستند ، دیگران آیینه نمای رفتارهای ما هستند.

در پایان با شناخت بهتر خود به شناخت مناسبی از محیط اطراف نیز دست  پیدا  می‌کنیدو می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید. در شناخت خود سعی  کنید  هر آنچه  هستید را قبول کنید و همین طور روی نقاط  ضعف  خود کار کنید تا به مرور زمان به فرد بهتری تبدیل شوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۰۰ ، ۱۴:۰۲
سمیه بختیار

توسعه فردی، رهایی از افکار منفی

چهارشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۵۵ ب.ظ

رهایی از افکار منفی
افکار موجود در ذهن تا حد بسیار بالایی شخصیت و الگوی رفتاری انسان را شکل می‌دهد.عواملی چون وراثت، خانواده، دوستان و بسیاری از موارد دیگر در تعیین ذهن و شخصیت کلی ما تاثیرگذار هستند.

منفی نگری می‌تواند زمینه ساز بیماریهای روحی و روانی و حتی جسمی و همینطور عدم موفقیت فرد در زندگی شود.
تفکر بیش از حد و توجه زیاد به تفکرات منفی می تواند باعث ایجاد مشکلات زیر در فرد و زندگی او شود:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۰۰ ، ۱۵:۵۵
سمیه بختیار