ااندبشه تو

عزت نفس، جرإ إت مندی

پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۹ ق.ظ

عزت نفس، جرإت مندی

جرإت مندی چیست؟ چه کمکی به ما می‌کند؟! 

جرإ ت مندی یکی از مهارتهای اصلی زندگی است که در داشتن تعامل موثر با دیگران تإ ثیر بسزایی دارد.  فرد جرإت مند از سلامت جسمی و روانی بالاتری برهوردار است که به مثابه آن در زندگی موفقیت های بیشتری را نیز کسب میکند.
فرد جرإ تمند در روابط با دیگران در حین اینکه به آنها احترام می گذارد توانایی ای را دارد که به درخواستهای نا یجا دیگران 
<نه > بگوید و همینطور در هنگام دفاع از حقوق خود به حقوق دیگران تجاوز نمی کند و به آنها هم اجازه  این کار را در مورد خودش نمی دهد، همه جا و در همه زمینه ها اعتدال را رعایت می کند. البته جرإت مندی پرخاشگری وگستاخی نیست بلکه راهی معتد ل در احقا ق حقو ق  خود است.چرا که فرد پرخاشگر حق  خود را با پایمال کردن حق دیگران مطا لبه  میکند و تز راه های غیر متعارف پرخاشگری کلامی و یا درگیری جسمانی مطالبه می کند اما یک فرد جرإ ت مند از طریق گفتگویی سالم و رفتاری متواضعانه  و محترمانه مشکل خود را حل و فصل می نماید؛ البته اشتباه تشود که فرد جر إ ت مند آدم منفعل نیست !! چون فرد منفعل در اکثر موارد پذیرای درخواست همه هست وبا هر کار و هر چیزی موافقت می کند در صورتیکه از درون ناراحت و آزرده است و با اینکه توان ییان جر إ تمندی دارد اما حرف خور را نزده یا پس میگیرد و مدام در حال معذرت خواهی از دیگران است و این  تنها به خاطر اینکه دیگری را ناراحت تکند یا دوستی اش بهم نخورد یا ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن است.


راه های رسیدن به جرإ ت مندی 

1_بپرسید و علّت را جویا شوید

زمانیکه کسی چیزیرا به شما می گوید آن را فوری قبول و تإیید نکنید تا وقتی که به صحت آن تشرف پیدا نکرده اید.
وقتی از شما درخواستی می شود اول درباره چرایی آن سؤال کرده در صورتیکه مخالف بودید هم خیلی منطقی  طرف مقابلتان را متقاعد کنید.

2_تعریف از خود

در مورد احسا سا ت و افکار و تحارب و توانایی های خود با دیگران صحبت کنید ؛ می توانید این تکرین را  اول با خود به تنهایی انجام داده بعد کم کم در حمع دوستان و خانواده و بعد در محییط های رسمی انچام دهید. این ابراز وجود میزان جرإ ت مندی شما را بالا می برد.

3_با قاطعیت <نه >  بگوییر

زمانیکه دیگران کاری از شما می‌خواهند که انجامش منجر به هدر رفتن وقت و سرمایه شما می شود با قاطعیت به خواسته آنها نه   بگویید، اجازه ندهید دیگران شما را مجبور به این کنند که تسلیم خواسنه انها شوید.

4_روش با زتاب 

زمانیکه شخص ار شما چیزی می خواهد که عاقلانه و منطقی است  اما شما شرایط انجام آن را ندارید ، در این موا قع می‌توانید با جلب رضایت او و اظهار علاقمندی خود به موضوع با احترام به او بگویید که در حال حاضر شرایط پذیرش آ ن را ندارید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۲۵
سمیه بختیار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی