ااندبشه تو

عزت نفس، خود پذیری نا مشروط

دوشنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۰۳:۳۵ ب.ظ

عزت نفس یا خود باوری، نحوه  ا رزش گذاری ودرک خودمان بر اساس اعتقادات و باورهایما ن می‌باشد.
وقتی عزت نفس ما سالم باشد به طور حتم ما احساسات مثبتی داریم و با چالشهای زندگی بهتر و موثرتر برخورد می‌کنیم؛ همیمطور عزت نفس پایین هم برتمام جنبه‌های زندگی ما اعم از روابط، شغل و حتی سلامتی تإثیر دارد.
رمانیکه شخصی خودش را بی قید وشرط قبول دارد دیگر درگیر افکار منفی <نمی‌توانم>، <انرژی ‌اش را ندارم>، <من به انداره کافی خوب نیستم>نیست و به جای اینها خود را باتمام ویژگیهایی که دارد می‌پذیرد و وضایف خود را به درستی و خوبی انجام می‌دهد.
این شخص میداند که خداوند او را به تمام موجودات و آفریده های این دنیا برتری داره و اورا اشرف مخلوقات خود هوانده ، او کسی است که نور خدا دراو دمیده شده تا مانند پروردگار قدرت خلق کنندگی داشته باشد او قدرت نطق و انتخاب دارد.
زمانیکه به طور دقیق به چرایی وجود خودت فکر می‌کنی و درمی‌یابی که چقدر عظمت در وجود تو نهفته است  و خداوند تو را چقدر شایسته داشته آیا خودت نیز خود را با تمام وجود همانگونه  آفریده شده‌ای دوست داری؟ خود را شایسته می‌دانی؟ در نظر خداوند هیچکدام ما انسانها فرقی با دیگری ندارد حتی اگر از نظر ما یکی سالم جسمی و دیگری ناسالم جسمی باشد.او همه را چنین شکوهمند آفریده و همه را شایسته بهترینها دانسته است .
حال سوال اینست تو خودت را چگونه ارزیابی می‌کنی؟ چقدر خودت را بی قید وشرط دوست داری ومیپذیری؟!
وقتی خودباوری سالم وجود داشته باشدفرد اعتماد بنفس خوبی هم دارد، امّا چطور این خودباوری و همراه آن اعتماد بنفس  را در خود تقویت کنیم؟
در موادر زیر به این موضوع اشاره خواهم کرد البته این موارد در افراد مختلف ار نظر ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری متفاوت است.
1_از مقایسه خود با دیگران دست بردارید
مسلماً تمامی افراددر سطوح مختلف با هم فرق دارند، زمانیکه خود را با دیگران مقایسه می‌کنید بیشتر<جسادت> را تجربه می‌کنیدو درک این احساس باعث می‌شود شما بیشتر احساس کمبود نسبت به خود داشته باشید و این عزت نفس و اعتماد به نفس شما را پایین می‌آورد،در صورتیکه در این چرخه گرفتارشده اید یه خود یادآور شوید که هر کس مشغول زندگی خودش است و زندگی رقابت نیست؛
2_با خودتان مهربان باسید
زمانی که کار اشتباهی می‌کنید رست از سرزنش خود بردارید و به خود بگویید هر کس اشتباه می‌کندو به جای اینکه لفظ <من احمقم> یا<من همه چیز را خراب کردم > یا <من دست وپا چلفنی ام> را بکار ببرید اشتباه خود را بپذیرید وصعی کنید در صدد برطرف کردن اشتباه ار راه درست برآیید.
3_از بدنتان مراقبت کنید
زمانیکه به بدن و سلامت خود اهمیتت می‌دهیدیه طور حتم حس خوبی نسبت به خود پیدا می‌کنید و همینطور فعالیت بدنی مداوم در کنار خواب کافی و تغذیه مناسب و سالم به شما احساس اطمینان بیشتری نسبت به خودتان می‌دهد.
4_افکار منفی خود را به چالس بکشید
زمانیکه مغز شما دریک زمینه کاری شما زا نا  امید می‌کند وبه شما می‌گوید که  نمی‌توانید آن کار را انجام دهید ، شما بیشتر تلاش کنید تا آن کار را انجام دهید مطمئناً  بعد از اینگه نوانستید آن را انجام دهید احساس بهتری را نسبت به خود تجربه خواهید کرد.
آکاهی در مورد موارد فوق و در نظر گرفتن آنها در زندگی روزمره به ما کمک می‌کند با خود در صلح بیشتری باشیم و احساس بهتری را تجربه کنیم و خود را همانگونه که هستیم پذیرا و دوست داشته باشیم.
در مقاله بعدی در مورد آکاهانه زیستن صحبت می‌کنم.شاد باشزد و خودتان را عاشقانه دوست بداریدbroken heart

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۲۲
سمیه بختیار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی